Wednesday, July 14, 2010

minat ke?

hari tu masa ayah aku hantar aku ke stesen bas
tiba-tiba ayah aku tanya satu soalan cepu emas
ayah aku tanya macam ni...
"kakak tak menyesal ke tak masuk ke universiti macam kawan lain?"
pergh soalan ni memang baik punya...
tapi soalan lebih kurang macam ni memang dah biasa aku dengar.
kalau ada member mak n bapak ataupun sedara yang tahu aku akan jadi bakal guru,
mesti akan tanya macam ni...
"minat ke jadi cikgu?"
"tak takut ke kene posting kat sabah n sarawak?"
sebenarnya aku nak cerita sebab sebenar mengapa aku pilih bidang perguruan ni...
masa sekolah rendah, aku memang pernah ada cita-cita nak jadi guru...
maklumlah itu je pekerjaan yang aku tahu.
masuk sekolah menengah, aku tak pernah terfikir nak menjadi cikgu...
kira macam tak cool sangat la kerjaya guru tu....
biasala budak tak matang lagi.
bila aku masuk sekolah asrama, time tu baru aku sedar sesuatu.
aku memang tak ada cita-cita yang aku nak atau usahakan gila-gila.
mata pelajaran yang aku paling minat masa tu ialah sejarah hu3...
lagi satu, aku ni cepat tension jadi belajar dalam suasana yang sangat pressure adalah susah bagi aku yang tak berapa pandai ni....
lepas spm aku dapat tawaran ke matrik yang 2 tahun punya...
so, aku pergi la matrik tu...
masa tu, aku just tunggu surat dari maktab jer
sebab aku rasa macam tak suka jer suasana belajar kat matrik ni...
jangan tanya la sebab apa yerk... tapi perasaan aku cakap aku memang tak sesuai ada kat matrik ni.
selepas dapat surat dari maktab, aku terus cakap kat abah aku nak pegi maktab
abah pun setuju dan segala prosedur diuruskan sampaila aku selamat menjadi salah seorang guru pelatih....
sebenarnya, aku tak la minat dan aku bukan kena paksa....
tapi semasa menjalani latihan sebagai guru pelatih, dari dulu sampai sekarang
aku semakin minat kerjaya ni...
lebih-lebih lagi bila di sekolah semasa kita bersama anak murid....
aku akan mengajar di sekolah rendah jadi melihat ragam budak-budak yang sedang membesar sangat seronok...
waktu tu aku akan membandingkan perangai budak zaman aku dulu dengan zaman sekarang.
sangat berbeza.....
jadi boleh dikatakan aku minat kerjaya guru ni setelah aku menjalani latihan...
bab kena posting tu kita serah pada rezeki la yerk....
bab universiti tu... aku rasa bila aku sambung belajar nanti aku rasa la duduk kat universiti...
betul tak?
jadi aku rasa memilih kerjaya guru ni pilihan paling tepat yang pernah aku buat...

No comments:

Post a Comment