Tuesday, December 18, 2012

how u manage ur stress

assalamualaikum...
tajuk blog macam ilmiah je tapi tak de maknanya. just nak share2 macam mana ye orang lain manage their stress? macam saya kan cara saya manage stress terbahagi kepada dua.. first kalau saya stress sebab work atau study saya selalu akan craving benda yang sweet2. kiranya macam nak benda sweet je kan. jadi akan end up duit pun sweet je melayang. kesan sampingan tu tak payah cerita la kita buat pejam mata je. tapi dulu kat lipis ape la yang ada. bukannya tiba2 ada jual pavlova ke chocolate indulgence ke dekat lipis tu. dah habis belajar baru bukak secret recipe. jadi kalau teringin sangat tu beli la chocolate dan kunyahla sambil pejam mata.

sumber: google image
perghhh kalo benda ni ada kat lipis dulu alangkah bahagia ^____^


lagi satu kalau saya stress sebab relationship, hubungan dengan parents or member ada masalah saya selalu suka first benda buat ialah tidur. hahaha memang tak senonoh kan. orang lain mesti amik wudhuk ke pastu baca Al-Quran ke tapi saya tak. mesti tidur dulu. kenapa?? sebab saya ialah seorang yang sangat mudah stress sebenarnya. macam kalau benda yang buat saya stress tu tak selesai selagi tu saya akan pikir... macam idea tu berputar-putar dalam kepala otak ni. sebab tu saya suka tidur dulu sebab saya tak nak fikir benda tu dulu. kalau saya fikir, saya akan jadi serabut dan tak boleh nak focus kat benda lain langsung.




tapikan ada satu benda ajaib yang selalu buat saya rasa kurang stress. tapi ini cara bagi saya je la. saya tak
tau orang lain macam mana kan sebab benda ni lebih kepada psikologi dan penerimaan masing-masing. setiap kali saya ditimpa masalah atau rasa stress saya selalu ucap syukur alhamdulillah. sebab bukan kah setiap kali kita ditimpa ujian kita akan selalu dekatkan diri dengan Allah. bukan la nak cakap yang saya ni lupa waktu susah je ingat Pencipta Nya. tak. cuma saya selalu rasa ujian ni sebagai satu cara Allah nak bawak kita mendekatinya. dan kita kena bersyukur sebab Allah masih sayang kat kita. cuba fikir kalau hidup kita selalu happy sampai kadang-kadang kita alpa pada Nya. kalau Dia tak ingatkan kita atau kalau Dia tak gerakkan manusia lain untuk ingatkan diri kita pada Nya rasa-rasa kita boleh mati dalam keadaan comfirm masuk syurga ke? jadi saya selalu anggap ujian merupakan salah satu cara Allah tunjuk betapa dia kasih kepada kita.

dalam Al-Quran pun ada cakap kan tidak sempurna iman seseorang melainkan sebelum dia diuji. jadi sentiasa la cuba ingat pada Nya supaya waktu kita diuji pun kita masih ingat pada Pencipta kita. dalam Al-Quran juga ada menyatakan tapi saya tak ingat ayat yang exactly tapi lebih kurang jika Allah tidak membantu kita adakah akan ada benda atau makhluk lain yang boleh membantu kita? jangan hanya ingat member-member yang baik tu membantu kita. ingatlah siapa yang menggerakkan hati member kita yang baik itu untuk membantu kalau tidak diri-Nya. jadi sentiasalah hidup dalam keadaan bersyukur. dan pesanan ini jugak untuk diri saya sendiri Insyaallah. Amin. harap anda semua tidak terkesima membaca ulasan program hal ehwal agama..semua ini adalah peringatan baik untuk anda dan saya juga supaya kita sama-sama boleh memperbaiki diri dan mengingat-mengingati antara satu sama lain. :)

No comments:

Post a Comment