Wednesday, August 4, 2010

murid kurang ajar @ bodoh???

pagi tadi sebelum pergi kelas
sempat tengok satu video kat youtube
video tu bertajuk murid kurang ajar...
rasanya disiarkan kat tv kot...entahlah aku pun tak pasti
murid tu bertekak mulut dengan cikgu
dan dia jugak hampir nak memukul guru dia...
sepanjang aku tengok video tu secara keseluruhannya pada pendapat aku
murid tu mungkin buat jahat kerana inginkan perhatian
tapi bagi kebanyakan minded cikgu, murid buat jahat dan mereka menyusahkan...
aku dapat tangkap sikit kata-kata budak tu
dia cakap, "cikgu tak pernah peduli perasaan saya dan tak pernah tanya kenapa saya buat macam tu..."
agak susah sebenarnya berdepan dengan situasi bersama pelajar bermasalah
sebab cikgu sendiri ada banyak masalah yang perlu diuruskan selain masalah pelajar
guru juga berdepan dengan tekanan ibu bapa yang semakin memanjakan anak serta tekanan daripada pihak pentadbir itu sendiri...
tapi apa yang penting ialah janganlah hanya kerana budak itu bermasalah, guru melayan mereka sebagai seorang yang tak berguna...
sebab kemungkinan besar, mereka mempunyai bakat dan kebolehan lagi bagus daripada budak-budak yang selalu dapat straight a dalam exam.
lagi satu yang pernah aku perhatikan semasa menjalankan pengalaman berasaskan sekolah (pbs)
bila kelas belakang, cikgu selalu nyatakan bahawa satu kelas itu bermasalah...
sedangkan bukan semua budak kelas itu berperangai sedemikian
jadi perkara macam ini akan membantutkan keinginan sesetengah pelajar yang ingin berubah.
sepanjang aku melaksanakan pbs, aku tak mempunyai masalah besar dengan budak kelas belakang
tadi, sewaktu kat kelas
ada pembentangan yang dijalankan oleh beberapa classmate aku.
lepastu salah seorang classmate aku menyatakan macam mana nak menarik minat pelajar untuk melaksanakan aktiviti secara berkumpulan sedangkan dia memang tak nak bercampur dengan orang lain.
tiba-tiba ada salah seorang classmate aku menyatakan sesuatu perkara, yang pada pandangan aku tak baik untuk didengar...
jangan labelkan pelajar sesuka hati sebab tak mustahil pelajar juga melabelkan kita suatu hari nanti dengan label seperti guru entah apa-apa dan sebagainya....
mungkin classmate aku bergurau tapi bagi aku inilah masa untuk kita melatih diri sebelum masuk ke alam perguruan yang sebenar...
lagipun kita harus sedar, kebanyakan pelajar terutama sekolah rendah akan ingat cikgu yang pernah meninggalkan kesan buruk dalam memori mereka
aku sendiri berani mengakui aku masih ingat cikgu yang memberi memori buruk dalam hidup aku...
jadi aku berdoa supaya kerjaya yang akan aku ceburi ini akan berjalan lancar suatu hari nanti...
amin.......

2 comments:

  1. ni video yang kuar kat tv3 tu ke? sebenarnya budak tu salah..cikgu yang pakai baju melayu hijau pun salah.

    tapi yang tak boleh tahan orang yang buar rakaman tu. kalau dier cikgu, daripada dier merakam..baik dier masuk campur n cool down kan kedua2 pihak.

    ada sorang pompuan yang duk kat kerusi tu macam tengok wayang je. leh la menyandar sambil menonton orang bergaduh. mengong tul

    ReplyDelete
  2. tu la. tau x per kak. budak tu memang salah sebab kurang ajar. tapi cikgu dia pun salah sebab provok budak tu. dari apa yang saya belajar budak semasa remaja mempunyai ego sentrik yang tinggi. perasaan yang rasakan memang mereka asyik betul. jadi sebagai cikgu janganlah ikut perasaan sangat. cikgu perempuan tu memang bengong tak reti nak bertindak lansung

    ReplyDelete